Rader från VD
På med våffeljackan, idrotten förenar oss!
“Förra helgen gick jag tillsammans med familjen på basket, det tar emot att skriva dambasket men tyvärr har vi inte kommit längre. En idrott jag själv ägnat många år till och som gett mig mer än idrotten i sig. Med 700 åskådare i publiken ligger vårt basketlag tvåa i åskådarantal i Sverige, och det förstår jag!
Att i pausen få se tjejer som precis inlett sitt basketspelande i en uppvisningsmatch gjorde mig varm.”
Läs mer
Tillgänglighet skapar attraktivitet
“Det som dök upp under det här mötet och som överraskade mig, var att det är 12 europeiska destinationer som har direktflyg till Vaernes flygplats i Trøndelag, Norge, där flertalet av destinationerna har avgångar flera dagar i veckan. Detta satte mina tankar i snurr och jag inser nu att det här, i väntan på fler internationella direktflyg, är ett starkt komplement till Åre Östersund Airport.” skriver William Klemetz, praktikant hos JHT om ett gränsöverskridande möte om tillgänglighet.
Läs mer
Ny på JHT: Kent-Ove Lindh
Kent-Ove är en jämtlänning som arbetat inom träningsbranschen och varit egen företagare och affärsutvecklare i mer än 20 år. Nu är han JHT:s projektledare för projektet ”Organisering av vandringsleder”. Målet med projektet är att stärka det regionala arbetet med regionens vandringsleder genom samverkan delvis via implementering av det Nationella Ramverket.
Läs mer om Kent-Ove
Läs mer om projektet “Organisering av vandringsleder”
Succé för Campingdagen
Campingdagen på Östersundstravet med studiebesök på Östersunds camping lockade 33 deltagare från 14 olika campingar och andra organisationer engagerade i regionens campingutveckling. På programmet: campingens betydelse för regionen, trender och omvärldsbevakning, digitalt och fysiskt värdskap samt marknadsföring via SoMe, hållbarhetsarbete inklusive sopsortering och brandsäkerhet.
Läs mer
Attraktiva digitala skyltfönster
Turistinformatörer och destinationsaktörer inspirerades av Annethe Andersson från Bonda till nya arbetssätt för att tillsammans boosta varandras kommunikation och få både de egna destinationerna och därmed Jämtland Härjedalen att nå igenom det sociala media-bruset på ett bättre sätt. I artikeln följer några slutsatser, tips och råd kring kommunikation som fler är välkomna att haka på!
Läs mer
Kompetensbarometern: Ökad efterfrågan på guider
Den nyligen utförda kompetensbarometern inom JHT:s projekt Morgondagens medarbetare visar ett skifte i kompetensefterfrågan från regionens besöksnäringsföretag. Social kompetens/värdskap sticker ut som dominerande faktor tillsammans med marknadsföringskompetens, ekonomi, sälj, hållbarhetsfrågor, IT/sociala medier, ledarskap och språk samt utbildade guider och lokalkännedom. Man kan se en tendens i svaren att man söker personer som är bredare i sin kompetens för att vara flexibel utifrån skiftande omvärldsfaktorer i spåren av pandemi och världsläge.
Läs mer
14 nya diplomerade ledare
Inom projektet Morgondagens medarbetare kunde JHT ge tillfälle för turismaktörer i Jämtland Härjedalen under hösten 2022 att förkovra sig inom ledarskap som bygger på emotionell intelligens. Gruppen visade stor vilja till att utvecklas med ett brinnande engagemang i de praktiska övningarna. Programmet tillhandahölls via företaget Lenzo som nyligen etablerat sig i regionen. Kompetenshöjningen öppnades upp för 25 deltagare och de 14 av dessa som deltog vid samtliga tre tillfällen diplomerades.
Läs mer
Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen
Nu finns färska siffror om besöksnäringen i regionen att hämta hem som ett häfte i pdf-form (44 sidor).
Bland annat gästnattsstatistik, omsättning, liftkortsförsäljning, fakta om resesätt, huvudsakliga reseanledningar, målgruppsbeskrivningar med mera.
Perfekt för dig som på olika sätt vill beskriva besöksnäringens betydelse för regional utveckling eller som hjälp vid planering och studier.
Läs mer
Gästnattstatistik september 2022
Färska septembersiffror visar en marginell ökning av kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen (+526 gn) jämfört med 2021. Men det ska ses mot att 2021 också visade ett mycket bra utfall. Jämfört med september 2019 (före pandemin) visar årets september en ökning med +11%.
Läs mer
Läs hela JHT nyhetsbrev v45 2022 här