Anders Backskog Maria Strömstedt Hotell Klövsjöfjäll Guldgalan

Årets Turismföretagare genom tiderna

13 augusti, 2021
Text: Anne Adsten, JHT
Anders Backskog och Maria Strömstedt, Hotell Klövsjöfjäll fick priset Årets Turismföretagare 2020 vid Guldgalan. Prisutdelare Robert Pettersson Etour, Teres Gärdin Visita och Anne Adsten JHT. Foto: Göran Strand

Priset Årets Turismföretagare i Jämtland Härjedalen har delats ut årligen sedan 2001 av Jämtland Härjedalen Turism och de senaste 10 åren även i sällskap av Etour och Visita.

Priset går till en aktör inom regionens besöksnäring som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, ekologiskt och socialt) nått betydande marknadsframgångar och tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete. Aktören ska också vara ett föredöme, ansvarstagande och aktiv i den egna destinationen och i regionen som helhet.

Wikners i Persåsen - Årets Turismföretagare 2019. Foto: Anne Adsten
Wikners i Persåsen – Årets Turismföretagare 2019. Foto: Anne Adsten

Tidigare pristagare – Årets Turismföretagare

2001 Ola Sundqvist, Rid i Jorm, Frostviksfjällen.

2002 Göran Flacké, Ramundberget, Funäsfjällen.

2003 Bo Göran Lund, Storsjö fjällturism & Fiskecamp, Ljungdalsfjällen.

2004 Rut Magnusson, Fjällbjörken design & blomstervandringar på Ansätten, Krokom/Ansättfjällen.

2005 Mats Svensson, Holiday Club i Åre.

2006 Hans Ola Törnberg, Hamrafjällets alpina, Funäsfjällen. Övriga finalister var Birkls Alpina i Bydalsfjällen och Restaurang Vålkojan i Vemdalen.

2007 Åre 2007 AB, VM-organisationen. Övriga finalister var Kall Autolodge och Nationellt Vintersportcentrum i Östersund.

Åre 2007 AB

“Målet för de alpina världsmästerskapen i Åre 2007 var att skapa den bästa vinterfesten någonsin i Sverige, och att leverera det bästa världsmästerskapet någonsin. Ett mästerskap med banbrytande element som tillförde nya värden och satte en ny standard i den alpina världen.

Åre VM 2007 blev inte bara en stor idrottslig framgång utan också ett gott exempel på evenemangens stora betydelse för turismnäringen. Bolaget har dessutom skapat ett bra ekonomiskt resultat.

Alpina VM har även ur ett Peak of Tech Adventure-perspektiv banat väg för nya lösningar och för nytänkande vad gäller genomförande av stora evenemang. Alpina VM 2007 har höjt ribban och gett stimulans och energi till nya arrangörer.”

2008 Färgfabriken, Östersund. Övriga finalister var tv-serien Allt för byn med Pelle Bergvall, Robert Falk m fl från Hammarstrand samt Biathlon Event i Östersund.

Färgfabriken

”Verksamheten har på ett nytänkande sätt vågat ta steget för en etablering utanför storstadsområdena i ett län präglat mer av friluftsliv än av konstyttringar. Det första verksamhetsåret har lockat många besökare och närvaron har satt sina spår på samhälls-, evenemangs- och turismutvecklingen i Östersund med omnejd.

Konsthallen har i sin strävan att hitta det nya och genom sitt sätt att ställa de frågor som ingen annan ställer blivit ett värdefullt tillskott till det övriga utbudet och lockar nu nya grupper att upptäcka den jämtländska delen av Sverige, och världen.

Stiftelsen Färgfabriken och Landstinget Jämtlands län är värdiga mottagare av årets turism- och upplevelsepris.”

2009 Ramundbergets Alpina AB, Anders Östring. Övriga finalister var Storsjöcupen, Benny Brovinger och “Åre året runt”, Åreföretagarna.

Ramundbergets Alpina AB, Anders Östring

“Intrycket är ett helhetskoncept och finslipade detaljer. Golf, spa, skidor på längden och tvären, topsport, mat, aktiviteter för stora och små – utbudet av produkter är rikt både sommar och vinter samt passar många och skiftande behov och betalningsviljor. Bredd och specialisering samtidigt ger flexibilitet för både besökaren och destinationen. Ramundberget verkar också – såsom nämndes i utskicket av kandidaterna – grundat i en tydlig vision, och denna vision verkar vara omsatt i konkret handling. Med reservation för att jag här uttalar mig enbart på basis av vad jag kan läsa mig till så verkar Ramundberget ha gjort sin läxa; man har klara värdegrunder, gästen sätts i centrum i organisationsstrukturen, man vet vilken typ av gäst man attraherar, och man uttrycker att man vill fortsätta våga gå sin egen väg och ”växa inom ramarna för litenheten”. Ramundberget skulle jag säga är ett exempel på en mogen innovation.

Anders har under ett antal år noggrant följt en vision av resorten Ramundberget. Med envishet och tävlingsinstinkt har anläggningen vid vägens slut vuxit fram till en gedigen fjällanläggning i tiden.Medvetenheten om Ramundberget finns över hela den alpina världen – både i branschen men framför allt hos arrangörer och gäster.”

2010 Magnus Nilsson, Fäviken Magasinet, Åre. Övriga finalister var Kent Halvarsson och Anette Åhlen Fjällgården Åkersjön och Tony Wallin, Camp Åre.

Fäviken, Magnus Nilsson

“Pristagaren har rönt stor uppmärksamhet internationellt och med ledord som hållbarhet, kompromisslöshet och personlighet är siktet ännu högre ställt. Som gäst erbjuds du en unik upplevelse, baserad på råvaror från det lokala skafferiet. Huvudpersonen på anläggningen är en av Sveriges mest intressanta kockar och har utvecklat Fäviken Magasinet till en anläggning av högsta kvalitet.”

2011 Destination Vemdalen, Robert Pettersson & Andreas Edholm. Övriga finalister var Renate och Sven Olof Hedung, Edsåsdalen samt Anders Backskog Katrina i Klövsjö.

Destination Vemdalen, Andreas Edholm & Robert Pettersson

“Destinationen har en lång tradition av gästfrihet och nöjda gäster och genuint, naturskönt, äkta, gott värdskap och ett varmt välkomnande är vanliga omdömen. Hela området erbjuder aktiviteter, evenemang och upplevelser i genuin och fjällnära miljö året runt.

Pristagarens roll är att göra det enklare för gästen att upptäcka allt man kan göra i området. En utvecklad verksamhet och ökad beläggning året runt är viktiga mål för destinationsbolaget som på kort tid har etablerat sig som en drivande och viktig plattform för att gemensamt utveckla området ytterligare. Detta gör Destination Vemdalen till en värdig vinnare i kategorin Årets turistföretagare 2011.”

2012 Storsjöyran, Lars Sillrén, Stefan Kauppi, Andrea Wiktorsson m fl. Övriga finalister var Inlandsbanan och Edge & Emotion med Ullis Johansson och Micke Jonsson.

Storsjöyran, Lars Sillrén, Stefan Kauppi, Andrea Wiktorsson m fl

”Årets vinnare har under många år lyckats behålla en position på den allt tuffare marknaden som företaget verkar på. Genom en kombination av tradition och förnyelse och trots en ökad konkurrens har årets vinnare kunnat åldras med hedern i behåll till glädje för både hemvändande jämtar och härjedalingar i förskingringen, för nya besökare och för en rad aktörer som tack vare detta företag fått en arena att synas på. Företaget har under åren även haft stor betydelse för aktiviteter vid sidan av den årliga höjdpunkten. Årets vinnare av priset Årets turismföretagare är företaget som skapat alla stadsfestivalers moder; -Storsjöyran Evenemang!”

2013 Skalstorget Vemdalen, Torgny Svensson m fl. Övriga finalister var Fjällmaraton och BRA-gruppen (Bruksvallarna, Ramundberget)

Skalets nya torg – Team Vemdalen via Anders Lundqvist

“Vemdalsskalets nya torg är ett rejält försök att skapa skillnad i syfte att utveckla Vemdalen till att bli en än mer attraktiv vintersportort.

Med en känsla för byggnadstraditionen i Härjedalen och det moderna skapas nu ett torg med butiker, gym, café, restaurang och bar som på ett utmärkt sätt kompletterar områdets starka reseanledningar; skidåkning och vandring.

Vemdalsfastigheter genom familjen Holmberg, Skistar och Länsstyrelsen, har tillsammans gjort en strålande insats som kommer att göra ett rejält avtryck för Jämtland Härjedalens besöksnäring.”

2014 VM Regionen Åre-Östersund, Alpina VM 2019 Åre och Skidskytte VM 2019 Östersund. Övriga finalister var Storsjöcupen och Fjällmaraton.

VM Regionen Åre-Östersund

“Vinnaren bidrar starkt till att sätta Jämtland Härjedalen på kartan, har en enorm drivkraft och har visat ett starkt entreprenörskap. En uttalad hållbarhetsprofil och hög trovärdighet medverkar till att den positiva bilden av hela regionen stärks. Vinnaren gör det även möjligt för andra att utvecklas och har en internationell genomslagskraft.

Vinnaren är VM-regionen Åre-Östersund!”

2015 Per-Åke Wahlund, Verkö slott, Östersund. Övriga finalister var Copperhill Mountain Lodge och Funäsgondolen.

Per-Åke Wahlund, Verkö slott

“Ett kulturarv som höll på att hamna snett. Ingenting man räknar hem i första taget… Imponerande omvandling från kommunal belastning till nationellt konkurrenskraftigt besöksmål som gjort att Jämtland Härjedalen nu har en attraktion att känna stolthet över. En upprustning av ett kulturellt och historiskt värdefullt objekt och en medveten satsning på kringaktiviteter och transporter som fått ön att blomstra till och med en sommar som denna.”

2016 Snötåget, Peter Ekholm, Vemdalen. Övriga finalister var Kallsedet fjällcenter och Storhogna högfjällshotell & Spa.

Snötåget, Peter Ekholm

“Priset går till en revolutionär inom sitt område, som med målmedvetna satsningar på utveckling jobbat för att även områden runt omkring ska kunna nå marknadsframgångar. Nya målgrupps-satsningar och en medveten kommunikation har lett till framgång som kommer många till del.

Sustainable mobility, hållbara transporter, är en förutsättning för att besöksnäringen i norrlands inland ska fungera. Med satsningen på Snötåget sedan 2012 öppnade Peter Ekholm och medarbetare fler möjligheter att ta tåget via Inlandsbanan till Jämtland Härjedalens skiddestinationer.”

Presentation av företaget: Inlandsbanan – Peter Ekholm och medarbetare

Inlandsbanan är en unik transportled för gods och persontrafik rakt genom Jämtland Härjedalen och Norrlands inland. Persontrafiken längs banan har med Snötåget utvecklats sedan 2012 för att möjliggöra tågtrafik för skidgäster till bl a Destination Vemdalen och tåget underlättar även vardagspendling på sträckan Mora-Östersund vintertid. Peter Ekholm har varit och är en drivande kraft kring utvecklingen av Snötåget från start som gjort att kollektivtrafiken mellan Mora och Östersund kraftigt ökat.

Sedan januari 2016 är Peter VD för Inlandsbanan AB. Peter brinner för att göra skillnad för Norrlands inland och skapa möjligheter till bra och miljövänliga kommunikationer och med sina meriter inom både besöksnäringen och tågtrafiken utvecklar han tillsammans med sitt gäng Inlandsbanan vidare. De vågar satsa på nya målgrupper och jobba i digitala media för att nå ut med sina fördelar.

2017 Storhogna Fjällby, Peo Conic, Vemdalen. Övriga finalister var Östersundstravet och Big River Camp i Storåbränna.

Storhogna Fjällby, Peo Conic

“Årets vinnare vet med säkerhet att satsningar för hela området, både för turister och boende, gynnar den egna verksamheten. Att satsa på nya aktiviteter som breddar utbudet och leder till längre stanntid och därmed fler gästnätter är något som driver vår vinnare framåt.

Vinnaren är en betydelsefull arbetsgivare för sitt område och har ett gott samarbete med aktörer runt omkring för att tillsammans bidra till besöksnäringens utveckling i regionen.

En synnerligen smart progressionskurva med aktivitetsmöjligheter, därefter tomtförsäljning och en tillhörande husfabrik gör att Storhogna fjällby AB i år tar hem priset Årets Turismföretagare.”

Presentation av företaget

Storhogna Fjällby är samlingsnamnet för de företag som gemensamt ägs av Peo Conic och Bengt Hamberg. De har verkat i området sedan 2005 då Peo Conic köpte 750 hektar mark i Storhogna. Förutom tomtförsäljning, äger och driver de allaktivitetshuset Storhogna M vid Storhogna Torg, konferens-anläggningen Fjällfoten i Klövsjö och numera också Storhogna Trähus-fabriken lokaliserad mellan Klövsjö och Storhogna.

Storhogna fjällby är aktiva i att utveckla Destination Vemdalen och har ett bra samarbete med Bergs kommun för att skapa nytta för området. Företaget har under de senaste åren investerat samt bidragit till investeringar om ca 200 miljoner kronor i området. Till följd av detta tog Bergs kommun ett beslut om att investera i ett nytt reningsverk om 100 miljoner vilket gynnade både skidområdena och Klövsjö by.

Uppförandet av Storhogna M 2015 skapar 20 säsongsanställningar årligen. Allaktivitetshuset har dessutom bidragit till att SkiStar nu kan hyra ut 260 bäddar i Storhogna-Klövsjö, att de satsat på en ny skidbutik i anläggningen och nu förs diskussioner om en ny sexstolslift liksom ett utökat backsystem samt snökanoner för Storhogna.

Storhogna Trähus har idag 22 heltidsantällda. Många av dessa bor lokalt inom orten. Etableringen ger ringar på vattnet för de lokala företagen; allt från bygghandel till inredningsbutiker. Det finns långtgående planer på utbyggnad kring Storhogna Torg med både hotell, lägenhetslängor och butiker omfattande 1000 kvm.

Vinnarna av utmärkelsen Årets Turismföretagare 2018, STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen uppmärksammades med hattar och löpsedlar under Guldgalans kvällsprogram. Foto: Anette Andersson
STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen med hattar och löpsedlar under Guldgalan 2018. Foto: Anette Andersson

2018 STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen, Niklas Winbom, Lisa Lindblom m fl. Övriga finalister var Holiday Club Åre och Explore Åre.

STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen, Niklas Winbom m fl

“Årets vinnare företräder en verksamhet som präglas av lyhördhet kring gästernas behov och flexibilitet kring att möta omvärldens förväntningar. Vinnaren visar att det är fullt möjligt att med respekt för naturen driva en verksamhet även med ekonomisk och social hållbarhet som ledstjärnor. Bland personalen finns ofta unga förmågor som här får en god introduktion inom besöksnäringen.

Vinnaren är aktiv i processer som gynnar hela området där de verkar och samtidigt regionen i stort. Inte minst kring att sprida en positiv bild av att besöka, leva och bo i Jämtland Härjedalen.

Med en märkbar önskan om att jobba för att minimera påverkan, ökad samverkan och förbättrad information för att underlätta för gästerna att göra rätt, vinner STF Jämtland- och Härjedalsfjällen.”

Presentation

Svenska Turistföreningen (STF) har en lång tradition i Jämtland Härjedalen och har stor betydelse för utvecklingen av regionens fjällturism. Första boendet i området var Sylhyddan som stod klar 1890. I fjällområdet från Funäsfjällen i söder till Storlien i norr, Höglekardalen i öster och norska gränsen i väster finns idag fyra fjällstationer och sju fjällstugor som ägs och drivs av STF. Fjällstationerna och stugorna är öppna under vintern från mitten av februari till månadsskiftet april/maj och under sommaren från midsommar till slutet av september.

Exempelvis har den här delen av STF varit tongivande i att skapa evenemanget ”Fjällets dagar” för att få fler att våga upptäcka den storslagna fjällmiljön och kunna ta del av den på ett hållbart och säkert sätt. Inom Jämtlandstriangeln har ett skolreseprogram växt fram som möjliggör för skolklasser att bekanta sig med fjällmiljön till självkostnadspris. När STF öppnade restaurang på Sylarna fjällstation har hela matkonceptet designats utifrån ett hållbarhetsperspektiv liksom butiks-konceptet som nu återfinns över hela fjällkedjan. Stensdalsstugan är ett fint exempel på hur modern teknik kan integreras för ökad hållbarhet i stugboende ute på fjället med solceller och bra, funktionell design och arkitektur. STF är även lyhörda kring områdets utveckling och minimerar påverkan på de sätt som idag är möjligt med tanke på transporter och information till gäster. Organisationen är också en aktiv part i processer som rör hela Jämtland Härjedalen, t ex nattågsprocessen. De är aktiva och i framkant när det gäller marknadsföring i olika kanaler och har ett socialt engagemang för att få fler att upptäcka vår fjällvärld (se t ex kampanjen Höstlövet).

2019 Wikners i Persåsen, Storsjöbygden, Leif, Margith, David och Mattias Wikner. Övriga finalister var Västgård Game Fair och Clarion Grand Hotel Östersund.

Wikners i Persåsen

“Med tre starka finalister som alla representerar flervärde och samtliga med ett lokalt engagemang för platsen har juryn utsett en vinnare.

Årets Turismföretagare kännetecknas av ett stort engagemang för hela besöksnäringen, och värnar om att sätta vår region på den nationella kartan. Arbetar hållbart i alla led; personalen, maten, produkten och varumärket. Här snidar man sig in i framtiden med kreativitet och inspiration för välbefinnande, med kulturarvet och platsen i centrum.

Årets Turismföretagare 2019 är… Wikners i Persåsen!”

2020 Hotell Klövsjöfjäll, Anders Backskog och Maria Strömstedt. Övriga finalister var Destination Lofsdalen/Vision Lofsdalen och Vildmarksvägen

Hotell Klövsjöfjäll, Maria Strömstedt & Anders Backskog

“Tre otroligt starka finalister med brinnande engagemang för den egna destinationen gjorde valet svårt.

Vinnaren av priset som Årets Turismföretagare har arbetat uthålligt med en tydlig vision.

Vinnarens satsning medverkar till fortsatt dynamisk destinationsutveckling med ökade möjligheter för såväl nästa generations besökare som bofasta. Gärningen andas stolthet över bygden och innebär ett förverkligande av ett arv. Engagemanget som Årets turismföretagare uppvisar skulle kunna beskrivas som tjurskallighet, en envishet som vi vill belöna.

Årets turismföretagare 2020 är…. Hotell Klövsjöfjäll!”

2021 beslöt Jämtland Härjedalen Turism att ordna en egen Turismdag och valde då att lägga evenemanget hos förra årets vinnare Hotell Klövsjöfjäll. Från och med 2021 väljs bara en vinnare och inga övriga finalister.

Trangia VD Magnus Rydell och kommunikationsansvarig Malin Bergman

”Vi lever i en tid när besöksnäringen betyder allt mer för allt fler. En tid när livsstil, ledighet och arbete på många sätt flätas samman i en persons identitet. Med hjärtat i Jämtland Härjedalen har pristagaren utvecklats i takt med sin samtid och växt till en hållbar spelare och möjliggörare för besöksnäringen, inte bara i vår egen region. Pristagarens utveckling, modernisering och digitalisering de senaste åren har definitivt bidragit till att stärka bilden av Jämtland Härjedalen samt att fler än någonsin bokstavligen hittat ut och fått ett rikare liv.”

Turismpriset 2021 tilldelas ett hållbart företag som utgör en viktig kugge i en fortsatt växande besöksnäring.

Vinnaren 2021 är Trangia.

2022 hölls Turismdagen på Gamla Teatern i Östersund, med kvällsarrangemang på Arctura. Ambitionen är att vartannat år hålla Turismdagen i Östersund och vartannat år hos någon av medlemsdestinationerna.

“Affärsmässighet, gemenskap och trygghet präglar årets vinnare. Ständigt nya utmaningar leder till moderna lösningar där organisationen aktivt motiverar andra aktörer att göra sitt bästa, ta ansvar och utvecklas. Genom smart management skapas kreativa lösningar för hela destinationens bästa med hänsyn till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Företaget är en aktiv part i utvecklingen av besöksnäringen som helhet, både i regionen och nationellt, där de frikostigt delar med sig av innovativa lösningar.

Med värdskapet i fokus är destinationen i dag i högsta grad en året-runt-destination i världsklass.

Vinnare är Åre Destination

2023 hölls Turismdagen på Copperhill Mountain Lodge i Åre.

 

Skip to content