Kaffekokning på öppen eld Jonas Kullman

JHT nyhetsbrev v13 2020

30 mars, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Foto: Jonas Kullman
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på email

Utmaningar och möjligheter i Corona-virusets spår. Finns det ett ”recept” för post Corona-turismupplevelser? Inspiration för att skapa och utveckla natur- och kulturturism-upplevelser samt tips kring digital aktivitetsbokning. Och, hur ska man resonera kring besökssiffror när de egentligen inte är jämförbara?

Utifrån Corona-utbrottet

Det råder ingen informationsbrist i dessa tider. Svårigheten kan snarare ligga i att sortera informationen. Här kommer en översikt över den info som finns på JHTs sajt:

JHTs VD om rådande läge – Covid-19   
JHTs VD om rådande läge – Covid-19, del II  
Utmaningar i spåren av Corona  
Goda exempel i spåren av Corona 
Turismprodukter i spåren av Corona  

Här följer några övergripande länkar:

  • Krispaket för svenska småföretag (Regeringskansliet)
    Läs mer
  • Uppdaterad info om tillfälliga lagar och regler för företagare med anledning av coronaviruset (Verksamt)
    Läs mer
  • Nya regler för restauranger och krogar (Folkhälsomyndigheten)
    Läs mer
  • Rekommendationer till svenska skidanläggningar (SLAO)
    Läs mer
  • Aktuellt utifrån besöksnäringen (Medlemssida Visita)
    Läs mer

Inspiration natur- & kulturturism

”Med rätt koncept, innehåll och marknadsföring skapar vi merförsäljning genom smartare specialisering”. JHT och Länsstyrelsen samordnade en dag med kompetensutveckling för ökat värde och bärkraft i turismupplevelser den 12e mars 2020 på Stocke Titt, Frösö hembygdsgård.

Läs mer 

Aktivitetsbokningssystem

En bokning ska kännas enkel, trygg och motsvara gästens uppfattning om företaget – att det känns som en del av den upplevelse som gästen söker. Den 11 mars 2020 genomförde JHT en dag med tema Aktivitetsbokning inom projektet ”Den digitala transformationen”. Marcus Eldh från Wild Sweden, Charlotta Barndén Uddén från Visit Sweden, Alexander Brunnegård från Åre Nature Adventures och Johanna Mattsson från Salesforce medverkade.

Läs mer 

OM besökssiffror 

JHT skickar varje år en uppmaning i början av året till destinationer och kommuner kring att inkomma med besökssiffror för attraktioner och evenemang. Syftet med insamlingen är många, bland annat att kunna visa upp den fantastiska mångfald av besöksanledningar som drivs av entreprenörer och ideella organisationer runt om i Jämtland Härjedalen.

Läs mer 

JHT eventkalender 

  • Digital kommunikation för besöksnäringen i JH: Fortsättningskurs SEO/SEM
    Inget krav kring grundkurs, motsvarande kunskap räcker.
    Kursledare: Adeprimo
    22-23 april & 19 maj kl 09-16.00. JHT Östersund (distansdeltagande möjligt).
    Läs mer
  • JHT Föreningsstämma 
    30 mars kl 9-11. Hos JHT (distansdeltagande möjligt).
    Läs mer
  • Filma med mobilen
    Adeprimo
    12 maj kl 09-16.00 JHT Östersund (distansdeltagande möjligt).
    Läs mer

Läs hela nyhetsbrevet v13 2020 här

Skip to content