Rader från VD
Att våga tänka nytt, det är gott ledarskap för mig
I skrivandes stund är jag så här två dagar efter fortfarande upprymd av att vi på JHT för första gången genomfört Turismdagen. En dag och kväll i fint samarbete med Visita Norrland och ETOUR.
Vi började med lunch och nivån på det sorl som hördes i de fina lokalerna på Hotell Klövsjöfjäll var ett efterlängtat ljud att ta in. Tvekande händer som nästan glömt bort mötet med en annan hand, en och annan efterlängtad kram men så klart också en stark lukt av handsprit.
Trangia är Årets Turismföretagare
Under urpremiären för det nya årliga eventet Turismdagen som i år tog plats på Klövsjöfjäll hotell korades Årets Truismföretagare Jämtland Härjedalen 2021:
” Vi lever i en tid när besöksnäringen betyder allt mer för allt fler. En tid när livsstil, ledighet och arbete på många sätt flätas samman i en persons identitet. Med hjärtat i Jämtland Härjedalen har pristagaren utvecklats i takt med sin samtid och växt till en hållbar spelare och möjliggörare för besöksnäringen, inte bara i vår egen region.
Läs mer
Trangia uppmärksammas i Radio Jämtland
Stepan gör praktik hos JHT
– Första gången jag hörde om platsen (JHT) kändes det en som en attraktiv organisation som jobbar med besöksnäringsfrågor på regional och nationell nivå. Det känns spännande att jobba i organisationen och lära mig hur de jobbar.
Läs mer
Pod x 2: Patrik Jemteborn & Anna-Caren Sätherberg
Patrik Jemteborn har mångårig erfarenhet av att jobba med stora internationella evenemang, främst via Skidskytte. Han har på nära håll sett hur en arena byggts upp och hur evenemang bidrar till tillväxt.
Läs mer
Anna-Caren Sätherberg jobbar till vardags som riksdagspolitiker. När hon inte jobbar i Stockholm bor hon i Åre. Anna-Caren flyttade till Åre när Kabinbanan skulle byggas och har sen dess sett en explosionsartad utveckling i Åredalen. Men vilka utmaningar kan lokalt uppstå när en liten by växer så rekordartat? Och vad är kringeffekterna på andra samhällen i anslutning till Åre?
Läs mer
Poddarna är framtagna inom JHTs projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling med stöd från EUs Regionala utvecklingsfond och Region Jämtland Härjedalen.
Bondaeffekten för en genomsyn av ditt företags kommunikation
Under hösten 2021 finns möjlighet att delta i en grundkurs i digital kommunikation med Bonda by Tekla. Utbildningen sker i workshopformat via digitala mötesplattformen Zoom under fyra halvdagar. Inspirations-case, varvas med Bondas strategiska verktyg som gör att deltagaren verkligen jobbar igenom företagets kommunikation.
Läs mer
Höstprogram Digital kommunikation
I tillägg arrangerar JHT via projektet Den digitala transformationen ett antal korta morgonföreläsningar med teman som önskats av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen: Google My Business, LinkedIn för besöksnäringen, fördjupning Instagram och facebook, TikTok för besöksnäringen, filma med mobilen etc.
Bondaeffekten och hela höstprogrammet är möjligt tack vare finansiering av projektet Den digitala transformationen av EUs Regionala utvecklingsfond och Region Jämtland Härjedalen.
Läs mer
Jämtland Härjedalen Turism
- Presentation av MIRANDA-projektet om nya sätt att mäta turism. Arrangeras av JHT 28 okt 10.30-12
Läs mer
- Teres Gärdin JHT och Rasmus Bent, Tänndalen i Norrlandsfondens magasin
Läs mer
- Teres Gärdin har lånat ut rösten till nya etableringsfilmen för Region JH
Läs mer
Läs hela JHT nyhetsbrev vecka 42