Målgrupp för kursutbudet
Höstens kursprogram riktar sig till dig som vill börja jobba med utländska gäster (Export) eller redan tar emot utländska gäster och vill uppdatera dina kunskaper.
Kursutbudet är utformat för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Små och mellanstora företag samt turismföretagsfrämjande aktörer (destinationsorganisationer, turistinformationer, turismsamordnare/-strateger). Några av föreläsningarna ges i samarbete med andra aktörer och är därmed öppna även för deltagare via deras nätverk.
Enkät för att få tillgång till kursprogrammet
Inför höstprogrammet vill vi lära känna er bättre och era tidigare erfarenheter. För att få tillgång till höstens kursprogram krävs att ni har besvarat några korta frågor om er exporterfarenhet. Ni behöver bara besvara frågorna en gång, om ni vill deltaga på flera kurser. Föreläsningarna kommer att ske både digitalt och fysiskt. Under Exportdagarna rekommenderar vi fysiskt deltagande.
Sista anmälan
Se respektive kurstillfälle. Oftast senast kl 12.00 dagen innan föreläsning för att få digital länk till föreläsningen/workshopen. Vid lågt deltagarantal förbehåller vi oss rätten att ställa in föreläsningar.
Kostnad
Föreläsningarna är helt gratis tack vare att de ges inom Jämtland Härjedalens projekt: Välkommen åter – för ökad exportmognad hos turismnäringen Jämtland Härjedalen, med stöd från Region Jämtland Härjedalen och medfinansiering av Europeiska unionen.
Vid förhinder är det viktigt att avanmäla sitt deltagande i tid (kurserna kostar en hel del att arrangera). Våra upphandlade föreläsare får meddelande om vilka som är anmälda för att kunna göra research och då förutsätter det att dessa företag/organisationer är på plats.
Diplom
Vid deltagande vid minst 3 kurstillfällen så delas ett diplom ut i slutet av terminen, där det framgår vilka kurser diplomet gäller för.
Höstprogram 2023
Exportdag 1:
“Morgondagens gäst – vem är den och hur förbereder vi oss? ” med Bianca Brandon-Cox
Onsdag 4 oktober 09:00-16:00.
Plats: Jämtland Härjedalen Turism konferensrum (vi rekommenderar fysisk närvaro, men digital medverkan är möjlig)
Uppstart för höstens utbildningar inom Export.
Huvudföreläsare: Bianca Brandon-Cox som föreläser om ”Morgondagens gäst – framtidsspaningar för att skapa produkter och tjänster som attraherar morgondagens gäst”.
Bianca har under 2019-2021 utbildat företag inom svensk besöksnäring i hur man paketerar och marknadsför sig mot internationella och svenska resenärer. Bianca är marknadsförare, varumärkesutvecklare, utbildare, föreläsare och konsult inom produkt-, konceptutveckling och spetsig marknadsföring samt som temaspecialist inom måltidsturism.
Morgondagens gäst – vem är den? Vad har den för önskemål och behov? (Intro export).
Framtidsspaningar – kort intro på viktiga trender just nu och tips på hur du kontinuerligt kan hålla dig uppdaterad.
Produktutveckling – verktyg för att använda aktuella trender som grund för att skapa nya spetsiga och hållbara produkter med syfte att attrahera morgondagens gäster.
Marknadsföring – hur når vi morgondagens gäster, vilken typ av marknadsföring ger effekt, hur skapar man platsunik text som lockar både resenärer och som premieras av sökmotorerna? Vilka kanaler är viktiga?
Vem är din drömkund och hur fångar du hen? – med Annethe Andersson, Bonda
Onsdag 11 oktober 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Inspiration och tips för dig som vill nå ut till internationella gäster.
- Hur kan du twista om ditt erbjudande till en kundprofil utanför Sverige?
- Vem vill köpa ditt erbjudande?
- Vilken marknad vill du nå ut till?
Många av er har mött Annethe tidigare under Jämtland Härjedalen Turism:s projekt Den digitala transformationen. Annethe har en superkraft i att få oss att förstå hur vi ska plocka fram det unika i våra företag och lyfta detta mot vald målgrupp. Då handlade det om den svenska marknaden och nu är Annethe tillbaka för att coacha oss mot utländsk marknad.
Hållbarhet när du arbetar med utländska gäster – Mariann Halvarsson och Sandra Festin, Almi
Torsdag 12 oktober 09:00-11:00. Plats: Almi Östersund
Tips och råd kring hur du utvecklar företagets hållbarhet genom en enkel modell för att bli mer aktuell på en internationell marknad. Och, för att bli en bättre aktör för vårt framtida klimat och miljö. Som deltagare kommer du att få en enkel instruktion och länkar för bästa förberedelse i god tid inför tillfället.
Hur skapar du attraktivt innehåll till din utländska kundprofil? – med Annethe Andersson, Bonda
Tisdag 17 oktober. 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Inspiration och tips för dig som vill skapa innehåll för SoMe för att fånga kunder utanför Sverige.
- Skapa lustfyllda värden via ert erbjudande/produkter och tjänster.
- Så kan du utforma ett attraktionshjul och planera för hur du ska fånga din utländska kund.
- SoMe-plan för dina tilltänkta utländska gäster.
Många av er har mött Annethe tidigare under Jämtland Härjedalen Turism:s projekt Den digitala transformationen. Annethe har en superkraft i att få oss att förstå hur vi ska plocka fram det unika i våra företag och lyfta detta mot vald målgrupp. Då handlade det om den svenska marknaden och nu är Annethe tillbaka för att coacha oss mot utländsk marknad.
Ekonomikunskap när du arbetar med utländska gäster – Almi
Onsdag 18 oktober. 09:00-11:00. Plats: Almi Östersund
Tips och råd hur du räknar fram att din satsning på utländsk marknad kommer att löna sig. Som deltagare kommer du att få en enkel instruktion och länkar för bästa förberedelse i god tid inför föreläsningen.
Vad exponerar du på din hemsida för att fånga den internationella gästens uppmärksamhet? – med Annethe Andersson, Bonda
Torsdag 26 oktober. 08:30-10:30. Digital föreläsning
Inspiration och tips för dig som vill skapa en attraktiv erbjudande-sida för internationella gäster.
- Vad sätter du i skyltfönstret?
- Vilket innehåll behöver din gäst?
- Hur du gör en enkel plan för din hemsida.
Många av er har mött Annethe tidigare under Jämtland Härjedalen Turism:s projekt Den digitala transformationen. Annethe har en superkraft i att få oss att förstå hur vi ska plocka fram det unika i våra företag och lyfta detta mot vald målgrupp. Då handlade det om den svenska marknaden och nu är Annethe tillbaka för att coacha oss mot utländsk marknad.
Hur fungerar den Finska marknaden? – Heli Blomberg m fl
Torsdag 9 november. Tid: 08:30-10:00. Digital föreläsning
En föreläsning där ni får en inblick i hur finländare tänker. Vad skiljer svenskar och finländare? Hur kommer det sig att många av dem kan tala svenska? Varför vill de åka till Sverige? Hur vill de bo? Vad vill de äta? Hur reser de hit? Hur fångar vi deras uppmärksamhet?
Hur fungerar den Brittiska marknaden?
Fredag 10 november. 08:30-10:00. Digital föreläsning
En föreläsning där ni får en inblick i hur britter tänker. Varför vill de åka till Sverige? Hur vill de bo? Vad vill de äta? Hur reser de hit? Hur når vi dem i vår marknadsföring?
Exportdag 2:
“Nå ut på en internationell marknad” med Marcus Eldh
Onsdag 15 november 09:00-16:00
Plats: Jämtland Härjedalen Turism konferensrum (vi rekommenderar fysisk närvaro, men digital medverkan är möjlig)
Höstens andra “Exportdag” där vi bjuder in föreläsaren Marcus Eldh som pratar och håller workshop i “Hur når vi ut på en internationell marknad”
Marcus hjälper företagare och destinationer att lyckas inom naturturism. Bland annat kommer han att dela med sig av goda exempel och konkreta tips inom:
- Export – hur lyckas du hur säljer man aktiviteter och paket på en internationell marknad?
- Att synas i rätt kanaler – slösa inte tid och pengar på fel ställen
- Arbeta med researrangörer och OTA – hur fungerar det och vad ska ni tänka på?
- Skriva avtal med utländska gäster och researrangörer – det kostar och kräver långsiktighet
- Värdskap – före, under och efter gästens besök, så gör du kunder till ambassadörer
Sedan kommer han också ta upp paketreselagen, mätanalyser och han har bra exempel från besöksnäringen att dela med sig av.
Kursanmälan: Maila Johan Ericson
Att Pitcha (snabb förklaring av budskap) för utländsk gäst/researrangör – Almi
Torsdag 16 november. 09:00-11:00. Plats: Almi Östersund
Att pitcha sitt budskap är något som kan vara till god hjälp i alla möjliga sammanhang. Ett exempel är vid införsäljning av er produkt/tjänst till utländsk researrangör eller gäst. Ett kort budskap om er produkt/tjänst och er som kan användas som introduktion på en hemsida, i sociala media eller vid ett möte med en potentiell köpare/gäst. Som deltagare kommer du att få en enkel instruktion och länkar för bästa förberedelse i god tid inför föreläsningen.
Hur fungerar den Tyska marknaden? – Ehrenberg & Sørensen
Onsdag 22 november och torsdag 23 november. 08:30-10:30. Digital föreläsning
En föreläsning som omfattar två förmiddagar där ni får en inblick i hur den tyska marknaden fungerar. Varför vill de åka till Sverige? Hur vill de bo? Vad vill de äta? Hur reser de hit? Ehrenberg & Sørensen delger sin SWOT-analys av Jämtland Härjedalen (styrkor, svagheter, möjligheter och hot). Eftersom dag två är en fortsättning av dag ett, så ser vi helst närvaro båda dagarna. Föreläsningarna ges på engelska.
Isabell, som är utbildningsansvarig vid Ehrenberg & Sørensen, är Senior Advisor och arbetar med turismkunder mot den tyska marknaden. Hon besitter mångårig erfarenhet från kommunikations- och turistbranschen och har tidigare arbetat som Head of Theme and Content på Tysklands nationella turistbyrå (German National Tourist Board (GNTB)) där hon ansvarade för att etablera och främja deras globala kampanjer samt för deras innehållsstrategi B2C. Dessförinnan har hon bland annat arbetat på PR-byrån KPRN Network som Head of Destination Marketing och agerade bland annat som Strategic Lead för PR och marknadsföring för South African Tourism, Visit Portugal, Uganda Tourism Board. Isabell har även varit docent vid universitetet EC Europa Campus i Frankfurt där hon undervisade i Public and Media relations och Campaign Management.
Hur fungerar den Danska marknaden? – Mie Faarbech från Skistar
Onsdag 29 november. 08:30-10:00. Digital föreläsning.
En föreläsning där ni får en inblick i hur danskar tänker. Varför vill de åka till Sverige? Hur vill de bo? Vad vill de äta? Hur reser de hit? Hur når vi dem på bästa sätt med våra budskap?
Mie har lång erfarenhet av att sälja bilsemestrar till Norge och Sverige och jobbar nu för Skistar från våren 2023.
Hur fungerar den Nederländska/Benelux-marknaden? – Visit Sweden
Torsdag 30 november. 08:30-10:00. Digital föreläsning
Gerlinde Anderberg på Visit Sweden kommer ge er alla förutsättningar för att kunna vara en bra värd för de nederländska resenärerna. Hur fungerar resebranschen i Nederländerna? Hur letar och hittar resenären information och hur bokar de? När reser de?
I den här föreläsningen tar vi hjälp av Visit Swedens Nederländska kontor eftersom de har den mest aktuella kollen på hur den nederländska marknaden fungerar. De kommer även att ta med norra delen av Belgien i sin information.
Med reservation för ändringar.
Kontaktpersoner
Johan Ericson och Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Kursanmälningar och frågor om enkät: Tel: +46 (0)70 – 280 26 22 Maila Johan Ericson
Frågor om projektet: Tel: +46 (0)70 – 327 39 09 Maila Anne Adsten