
Gästnattsstatistik mars 2022
Mars månad visade upp en dämpad utveckling med +1%, men i den siffran kan vi utläsa en viss ”påskeffekt”. Delar av påsken 2021 var tidig.
ÄLGAR
"Ledande på naturbaserade upplevelser"
I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som omsatte 6,57 miljarder sek (+16%) 2022.
Näringen genererar 8 450 helårsarbeten (+10%)
132 700 Invånare (+0,5%)
Besöksnäringen är en stark medskapare till en livskraftig region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för hela regionen, utvecklar och bidrar till att bibehålla en levande bygd samt skapar stolthet och gemenskap bland de fast boende. Besöksnäringen innefattar enorm kompetens i form av företagare som berikar Jämtland Härjedalen med engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt, skapar skatteintäkter och tillväxt. Den skapar också många förstagångsjobb, som för samman människor och kulturer och därmed bidrar till ökad integration.
Siffror från 2022 med %-förändring jämfört med 2021, sammanställda av Nordanalys och JHT.
Mars månad visade upp en dämpad utveckling med +1%, men i den siffran kan vi utläsa en viss ”påskeffekt”. Delar av påsken 2021 var tidig.
Februari 2022 visar en fortsatt fin utveckling med +16%. En tydlig trend är att utlandsmarknaderna (i volym tydligast för de nordiska marknaderna) ökar kraftigt, medan
+19% jämfört med 2020 och endast 48 000 färre gästnätter än 2019, innan pandemin, så lyder det sammantagna resultatet. Det är framförallt den svenska marknaden
Den kommersiella gästnattsstatistiken för januari 2022 visar fortsatt positiva siffror i samma linje som tidigare månader, även om ökningstakten nu successivt mattas av. Ökningen i
Ökningen i december landade på +21% för de kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen. Den siffran ska ses och värderas mot att även december 2020 var
Regionen visar mycket starka novembersiffror för 2021, +113%! Delvis är siffrorna resultatet av en kalendereffekt kopplat till höstlovet (v44) som i år låg i november
Evenemangen är viktiga för Jämtland Härjedalen. De ökar kännedomen om Jämtland Härjedalen och genererar gästnätter, intäkter och arbetstillfällen. Andra effekter är ökad sammanhållning och ökad
Fakta och statistik är ett sätt att påvisa betydelsen av besöksnäringen i regionen och ett sätt att följa upp och sätta mål för fortsatt hållbar
Den 7 februari 2019 släppte Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport”. Rapporten bygger på data om tyska,
Skoterturismen har stor betydelse på många håll i Jämtland Härjedalen. Mycket tyder på att den utvecklingen kommer att fortsätta liksom att antalet skotrar fortsätter öka.
Vad kan man använda gästnattsstatistik till? Temperaturmätning för bättre planering Hur ser utvecklingen ut för de år vi varit verksamma? Vilka är våra starka/svaga perioder?
SPRIT-projektet (SPRidningseffekter Inom Turism) gick ut på att analysera registerdata i kombination med enkäter till företag i destinationerna Funäsfjällen och Vemdalen. Utredningen genomfördes 2016 med
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON