Gästnattsstatistik januari 2020
Gästnattsstatistiken för januari visar en minskning med 2% totalt för regionen, men med stora variationer mellan destinationerna. Merparten av de stora destinationerna hade en svag
ÄLGAR
"Ledande på naturbaserade upplevelser"
I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som varje år omsätter 5,69 miljarder sek (+19%)
Näringen genererar 7 700 helårsarbeten (+15%)
132 000 Invånare (+0,8%)
Besöksnäringen är en stark medskapare till en livskraftig region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för hela regionen, utvecklar och bidrar till att bibehålla en levande bygd samt skapar stolthet och gemenskap bland de fast boende. Besöksnäringen innefattar enorm kompetens i form av företagare som berikar Jämtland Härjedalen med engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt, skapar skatteintäkter och tillväxt. Den skapar också många förstagångsjobb, som för samman människor och kulturer och därmed bidrar till ökad integration.
Siffror från 2021, sammanställda av Nordanalys och JHT.
Gästnattsstatistiken för januari visar en minskning med 2% totalt för regionen, men med stora variationer mellan destinationerna. Merparten av de stora destinationerna hade en svag
Totalt visar statistiken för de kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen i december månad -8% jämfört med samma månad 2018. Det är den svenska marknaden som
13% ökning i november 2019 och därmed ökning för 8e månaden i rad Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och förmedlat boende) ökade
Ytterligare en utmärkt månad, totalt +15% i oktober 2019 jämfört med samma månad förra året! Alla destinationer utom Krokom och Destination Funäsfjällen visar en positiv
September blev ännu en fin månad med totalt +11%, där det är den svenska marknaden som i allt väsentligt är förklaringen till den positiva utvecklingen.
Ännu en utmärkt månad, totalt +12% i augusti, där framförallt den svenska marknaden gick bra. Augustirapporten innehåller positiva retroaktiva korrigeringar av juni och juli, och
75% av all omsättning oavsett bransch kan kopplas till besöksnäringen Att besöksnäringen är den viktigaste näringen inom destinationerna Vemdalen och Funäsfjällen bekräftas nu av utredningen
En undersökning genomfördes inom projektet Framtidens besöksservice i JH, sommaren 2017 via ett urval Infopoints och Turistinformationer/Turistcenter i Jämtland Härjedalen för ökad kunskap om regionens
Jämtland Härjedalen Turismen i Jämtland Härjedalen omsatte 4,94 miljarder kronor 2016. Jämfört med 2015 en ökning med 300 miljoner kronor. Liftkortsförsäljningen (482 miljoner kronor) står
Noteringar från konferensen 25-26 jan 2016 Konferensen som arrangerades i Malmö den 25-26 januari 2016 innehöll en blandning av Keynote speakers, forskningspresentationer, goda exempel och djuplodande
Jämtland Härjedalen Snabba fakta – om turismen i Jämtland Härjedalen Turismen i Jämtland Härjedalen omsatte 4,65 miljarder kr 2015. Jämfört med 2014 en ökning med
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON