
Gästnattsstatistik mars 2021
Gästnattsstatistiken för mars innehåller intressanta siffror och är inte en helt enkel månad att analysera. Pandemin slog ju till med full kraft under mars månad
ÄLGAR
"Ledande på naturbaserade upplevelser"
I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som omsatte 6,57 miljarder sek (+16%) 2022.
Näringen genererar 8 450 helårsarbeten (+10%)
132 700 Invånare (+0,5%)
Besöksnäringen är en stark medskapare till en livskraftig region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för hela regionen, utvecklar och bidrar till att bibehålla en levande bygd samt skapar stolthet och gemenskap bland de fast boende. Besöksnäringen innefattar enorm kompetens i form av företagare som berikar Jämtland Härjedalen med engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt, skapar skatteintäkter och tillväxt. Den skapar också många förstagångsjobb, som för samman människor och kulturer och därmed bidrar till ökad integration.
Siffror från 2022 med %-förändring jämfört med 2021, sammanställda av Nordanalys och JHT.
Gästnattsstatistiken för mars innehåller intressanta siffror och är inte en helt enkel månad att analysera. Pandemin slog ju till med full kraft under mars månad
Resultatet för 2020 överskuggas naturligtvis av coronapandemin. Inledningen var framförallt på vinterdestinationerna mycket bra, men utvecklingen bröts abrupt vid påsk när liftanläggningarna stängdes. Därefter har en
Under februari minskade de kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen med 19% jämfört med samma månad 2020 (strax innan nedstängningen på grund av Corona). Februari 2019
Resultatet visar “bara” minus 10%, vilket i sammanhanget känns positivt och tydligt bättre än jämförbara regioner. Den svenska marknaden ökade med 7% jämfört med samma
Decembersiffrorna som visar kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen är på ett övergripande plan helt OK. Resultatet visar “bara” -15% och det är betydligt bättre än
November blev en riktigt dyster månad. De kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen minskade med 47% jämfört med året innan. Att det inte var unikt för
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,
År 2017 blev ett starkt år för turismen i Jämtland Härjedalen och Sverige som helhet. De samlade turismutgifterna för Sverige ökade med 7,4 % jämfört
75% av all omsättning oavsett bransch kan kopplas till besöksnäringen Att besöksnäringen är den viktigaste näringen inom destinationerna Vemdalen och Funäsfjällen bekräftas nu av utredningen
En undersökning genomfördes inom projektet Framtidens besöksservice i JH, sommaren 2017 via ett urval Infopoints och Turistinformationer/Turistcenter i Jämtland Härjedalen för ökad kunskap om regionens
Jämtland Härjedalen Turismen i Jämtland Härjedalen omsatte 4,94 miljarder kronor 2016. Jämfört med 2015 en ökning med 300 miljoner kronor. Liftkortsförsäljningen (482 miljoner kronor) står
Noteringar från konferensen 25-26 jan 2016 Konferensen som arrangerades i Malmö den 25-26 januari 2016 innehöll en blandning av Keynote speakers, forskningspresentationer, goda exempel och djuplodande
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON