Om oss
Om oss

Strategi & Fakta
Initiera och påverka i strategiska frågor. Vara drivande i processer, utredningar och samarbeten. Samla in och bistå med kunskap, statistik och fakta om regionens besöksnäring i helhet.

Omvärldsbevakning
Vara aktiv inom trendspaning och omvärldsbevakning. Informera om och möjliggöra kompetensutveckling samt finansieringsmöjligheter för regionens besöksnäringsföretag.

Sprida intresse
Att på ett hållbart sätt sprida information som skapar intresse för regionens unika utbud, året runt, till strategiskt valda målgrupper.
Uppdrag, vision & affärsidé
Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening (JHT) bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med näringens aktörer. Destinationsorganisationerna är huvudägare. Region Jämtland Härjedalen och kommunerna äger färre andelar liksom STF, Jamtli och Inlandsbanan. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, turismforskningen och Region Jämtland Härjedalen.
Vision
”Ledande inom utveckling av besöksnäringen”.
Värdegrund
”Bygger på ansvar, hållbarhet och kvalitet, en välkomnande och visionär attityd och ett drivande arbetssätt”.
Affärsidé
”Att genom samverkan, kompetens och innovation utveckla en ledande besöksnäring”.
Verksamhet
Med utgångspunkt i den övergripande strategin för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och JHTs affärsidé driver JHT en verksamhet som är uppdelad i delarna Strategi & Process, Kompetens & Lärande samt PR & Lobbying. Basverksamheten finansieras av medlemmarna, tillika ägarna, som i huvudsak utgörs av regionens destinationsorganisationer, kommuner och Region Jämtland Härjedalen samt STF, Jamtli och Inlandsbanan. Inom projektverksamheten, där JHT verkar som projektorganisation för gemensamma insatser, bedrivs ett antal utvecklingsprojekt med finansiering från Länsstyrelsen, Region Jämtland Härjedalen, EU, Tillväxtverket samt deltagande destinationer och företag.
JHTs verksamhet delas in i tre block där samtliga insatser ska utgå ifrån att de är av vikt för besöksnäringen:
Strategi & Process, Kompetens & Lärande samt PR & Lobbying.
Turismens betydelse för hållbar regional utveckling i Jämtland Härjedalen
Besöksnäringen är en nyckel för regional utveckling i Jämtland Härjedalen och spelar en avgörande roll för att stärka både social och ekonomisk hållbarhet i regionen. Naturen och kulturen är grunden för turismens attraktionskraft – den storslagna naturen, de orörda landskapen och den rika kulturhistorien skapar en unik upplevelse som lockar besökare från hela världen. Men turismen gör mer än att locka hit människor; den skapar också livskraftiga samhällen och möjliggör för invånarna att bo och verka i regionen. Utan besöksnäringens ekonomiska betydelse skulle många av de mindre samhällena i Jämtland Härjedalen inte ha samma förutsättningar att blomstra. Ekonomisk hållbarhet är därför avgörande – utan en stark turistnäring finns det inte tillräckliga incitament för investeringar och innovation. Samtidigt är ekologisk hållbarhet central, eftersom de naturbaserade aktiviteterna, som skidåkning, vandring och fiske, bygger på en välbevarad och fungerande miljö. Det är en balansgång mellan att främja turismens tillväxt på ett hållbart sätt och samtidigt skydda det unika landskapet för framtida generationer. Besöksnäringen binder samman dessa aspekter och ger regionen möjlighet att både utvecklas och bevara sin unika karaktär.
Vi som jobbar på Jämtland Härjedalen Turism

Anne Adsten
Senior Turismutvecklare / Senior Tourism Developer
+46 (0)70-327 39 09

Andreas Edholm
Senior Turismutvecklare / Senior Tourism Developer
+46 (0)70-209 02 31
Styrelse 2023
Ordförande
Bosse Svensson
Näringsrepresentanter
Robert Pettersson, Mittuniversitetet, vice ordförande
Cecilia Hedenmark Lindström, SkiStar AB
Mikael Jonsson, Destination Östersund AB
Fredrik Nilsson, Destination Funäsfjällen
Anna Hansson, Destination Vemdalen
Patrik Jemteborn, Strömsunds kommun
Suppleanter
Peter Fahlén, Swedavia
Therese Sjölundh, Åre Destination
Helena Fjellgren, Lofsdalsfjällens turistnäring ek förening
Elisabeth Richardsson, Destination Östersund
Robert Falk, Ragunda kommun
Annichen Kringstad, Funäsfjällens ledbolag
Region Jämtland Härjedalen
Anders Sundin (S)
Björn Hammarberg (M)
Suppleanter
Stefan Nilsson (KD)
Leif Danielsson (M)
Revisor
Torbjörn Nordin, Grant Thornton
Förtroenderevisor
Sven Winemark
Valberedning
Jessica Thylin (sammankallande)
Rasmus Bent
Lisa Engman
Hedersordförande
Arne Hafstad
Verktyg

Infograf: Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen (2023)
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild för dig som vill berätta om besöksnäringen (enkelt att lägga in bilden i din

Större evenemang i Jämtland Härjedalen – ett planeringsverktyg
För att kunna ge en övergripande bild av planerade större evenemang i Jämtland Härjedalen finns ett planeringsverktyg i form av en enkel lista över större

Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen 2022
2022 kan ses som året då mycket återgick till det ”normala” efter coronapandemin som slog till med full kraft från mars 2020. Samtidigt finns det

Infograf: Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen (2022)
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild för dig som vill berätta om besöksnäringen (enkelt att lägga in bilden i din

Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen 2021
Coronapandemin som slog till med full kraft i mars 2020 har inneburit en stor utmaning för delar av regionens besöksnäring 2020-2021. Det avspeglar sig med

Jämtlandsmodellen – Turismens betydelse för Jämtland Härjedalen
Jämtlandsmodellen har tagits fram inom projektet Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 för att lyfta fram besöksnäringen som en viktig basnäring för Jämtland Härjedalen samt

Infograf – Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen (2021)
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild. Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning m m för

Reseguide Jämtland Härjedalen 2021 – Svemester edition
Sommaren 2020 med påverkan av Corona-pandemin innebar ett ökat intresse av att Hemestra/Svemestra. Turistinformatörerna i regionen upplevde att många besökare saknade tidigare erfarenhet av området,

Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen 2020 (2019 års siffror)
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,

Infograf – Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen 2020
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen?Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning

Informera om tillgänglighet för fler
Många av våra gäster behöver krångelfria aktiviteter, boenden, resmöjligheter och restauranger. Men hur informerar vi på ett bra sätt om hur lätt det är att

Fakta om turismen 2019 (2018 års siffror)
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,

Infograf – Fakta om turismen i JH 2019
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen? Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter,

Varför gästnattsstatistik – 10 argument
Vad kan man använda gästnattsstatistik till? Temperaturmätning för bättre planering Hur ser utvecklingen ut för de år vi varit verksamma? Vilka är våra starka/svaga perioder?

Karta över Jämtland Härjedalens största attraktioner
En enkel karta i A3-format tryckt och monterad i block så att de lätt kan rivas av till besökande. Kartorna är tryckta på papper som

Vision 2030 – Strategi för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen
Tillsammans är ett ord som kännetecknar Jämtland Härjedalen. Det är också ett ord som beskriver verksamheten och ambitionen i organisationen Jämtland Härjedalen Turism (JHT) och

Visuell identitet
Visuell identitet för organisation & varumärke Vi befinner oss på en liten och relativt okänd plats i Norden. Men vi har något som efterfrågas av

Plattformen Adventure Sweden
Adventuresweden.com – intressestyrd inspiration Med fokus på de starkaste upplevelserna i kategorierna friluftsliv, kulturism och gastronomi är adventuresweden.com den huvudsakliga plattform som JHT arbetar med

Värdeguide
För en mer inkluderande upplevelse Ansvar som värdegrund har länge präglat turismutvecklingen i Jämtland Härjedalen. I ordet ryms både miljömässiga, sociala, ekonomiska och kulturella värderingar –