Infograf: Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen (2023)
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild för dig som vill berätta om besöksnäringen (enkelt att lägga in bilden i din
Om oss
Initiera och påverka i strategiska frågor. Vara drivande i processer, utredningar och samarbeten. Agera lots avseende projekt- och annan finansiering. Leverera beslutsunderlag, statistik och fakta.
Inspirera, samordna och genomföra. Vara aktiv inom trendspaning och omvärldsbevakning. Ta initiativ till utbildningsinsatser och genomföra studieresor. Ge konsultation och coaching.
Kommunicera, påverka och bygga relationer. Bevaka och agera i för besöksnäringen viktiga frågor. Förse branschföreträdare med imageskapande material. Koordinera överenskomna insatser.
Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening (JHT) bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med näringens aktörer. Destinationsorganisationerna är huvudägare. Region Jämtland Härjedalen och kommunerna äger färre andelar liksom STF, Jamtli och Inlandsbanan. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, turismforskningen och Region Jämtland Härjedalen.
”Ledande inom utveckling av besöksnäringen”.
”Bygger på ansvar, hållbarhet och kvalitet, en välkomnande och visionär attityd och ett drivande arbetssätt”.
”Att genom samverkan, kompetens och innovation utveckla en ledande besöksnäring”.
Med utgångspunkt i den övergripande strategin för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och JHTs affärsidé driver JHT en verksamhet som är uppdelad i delarna Strategi & Process, Kompetens & Lärande samt PR & Lobbying. Basverksamheten finansieras av medlemmarna, tillika ägarna, som i huvudsak utgörs av regionens destinationsorganisationer, kommuner och Region Jämtland Härjedalen samt STF, Jamtli och Inlandsbanan. Inom projektverksamheten, där JHT verkar som projektorganisation för gemensamma insatser, bedrivs ett antal utvecklingsprojekt med finansiering från Länsstyrelsen, Region Jämtland Härjedalen, EU, Tillväxtverket samt deltagande destinationer och företag.
JHTs verksamhet delas in i tre block där samtliga insatser ska utgå ifrån att de är av vikt för besöksnäringen:
Strategi & Process, Kompetens & Lärande samt PR & Lobbying.
Besöksnäringen är en nyckel för regional utveckling i Jämtland Härjedalen och spelar en avgörande roll för att stärka både social och ekonomisk hållbarhet i regionen. Naturen och kulturen är grunden för turismens attraktionskraft – den storslagna naturen, de orörda landskapen och den rika kulturhistorien skapar en unik upplevelse som lockar besökare från hela världen. Men turismen gör mer än att locka hit människor; den skapar också livskraftiga samhällen och möjliggör för invånarna att bo och verka i regionen. Utan besöksnäringens ekonomiska betydelse skulle många av de mindre samhällena i Jämtland Härjedalen inte ha samma förutsättningar att blomstra. Ekonomisk hållbarhet är därför avgörande – utan en stark turistnäring finns det inte tillräckliga incitament för investeringar och innovation. Samtidigt är ekologisk hållbarhet central, eftersom de naturbaserade aktiviteterna, som skidåkning, vandring och fiske, bygger på en välbevarad och fungerande miljö. Det är en balansgång mellan att främja turismens tillväxt på ett hållbart sätt och samtidigt skydda det unika landskapet för framtida generationer. Besöksnäringen binder samman dessa aspekter och ger regionen möjlighet att både utvecklas och bevara sin unika karaktär.
Senior Turismutvecklare / Senior Tourism Developer
+46 (0)70-327 39 09
Senior Turismutvecklare / Senior Tourism Developer
+46 (0)70-209 02 31
Bosse Svensson
Robert Pettersson, Mittuniversitetet, vice ordförande
Cecilia Hedenmark Lindström, SkiStar AB
Mikael Jonsson, Destination Östersund AB
Fredrik Nilsson, Destination Funäsfjällen
Anna Hansson, Destination Vemdalen
Patrik Jemteborn, Strömsunds kommun
Peter Fahlén, Swedavia
Therese Sjölundh, Åre Destination
Helena Fjellgren, Lofsdalsfjällens turistnäring ek förening
Elisabeth Richardsson, Destination Östersund
Robert Falk, Ragunda kommun
Annichen Kringstad, Funäsfjällens ledbolag
Anders Sundin (S)
Björn Hammarberg (M)
Stefan Nilsson (KD)
Leif Danielsson (M)
Torbjörn Nordin, Grant Thornton
Sven Winemark
Jessica Thylin (sammankallande)
Rasmus Bent
Lisa Engman
Arne Hafstad
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild för dig som vill berätta om besöksnäringen (enkelt att lägga in bilden i din
För att kunna ge en övergripande bild av planerade större evenemang i Jämtland Härjedalen finns ett planeringsverktyg i form av en enkel lista över större
2022 kan ses som året då mycket återgick till det ”normala” efter coronapandemin som slog till med full kraft från mars 2020. Samtidigt finns det
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild för dig som vill berätta om besöksnäringen (enkelt att lägga in bilden i din
Coronapandemin som slog till med full kraft i mars 2020 har inneburit en stor utmaning för delar av regionens besöksnäring 2020-2021. Det avspeglar sig med
Jämtlandsmodellen har tagits fram inom projektet Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 för att lyfta fram besöksnäringen som en viktig basnäring för Jämtland Härjedalen samt för hela
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild. Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning m m för
Sommaren 2020 med påverkan av Corona-pandemin innebar ett ökat intresse av att Hemestra/Svemestra. Turistinformatörerna i regionen upplevde att många besökare saknade tidigare erfarenhet av området,
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen?Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning
Många av våra gäster behöver krångelfria aktiviteter, boenden, resmöjligheter och restauranger. Men hur informerar vi på ett bra sätt om hur lätt det är att
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen? Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter,
Vad kan man använda gästnattsstatistik till? Temperaturmätning för bättre planering Hur ser utvecklingen ut för de år vi varit verksamma? Vilka är våra starka/svaga perioder?
En enkel karta i A3-format tryckt och monterad i block så att de lätt kan rivas av till besökande. Kartorna är tryckta på papper som
Tillsammans är ett ord som kännetecknar Jämtland Härjedalen. Det är också ett ord som beskriver verksamheten och ambitionen i organisationen Jämtland Härjedalen Turism (JHT) och
Visuell identitet för organisation & varumärke Vi befinner oss på en liten och relativt okänd plats i Norden. Men vi har något som efterfrågas av
Adventuresweden.com – intressestyrd inspiration Med fokus på de starkaste upplevelserna i kategorierna friluftsliv, kulturism och gastronomi är adventuresweden.com den huvudsakliga plattform som JHT arbetar med
För en mer inkluderande upplevelse Ansvar som värdegrund har länge präglat turismutvecklingen i Jämtland Härjedalen. I ordet ryms både miljömässiga, sociala, ekonomiska och kulturella värderingar –
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON